Paweł Gusnar

Koncert symfoniczny na ostatki i walentynki

Pierwsza część wieczoru należeć będzie do utworu współczesnego włoskiego kompozytora Roberta Molinelliego – słynnego altowiolisty, aranżera i dyrygenta współpracującego m.in. z Andrea Boccellim – Filharmonia Świętokrzyska zaprasza na 16 lutego o godzinie 19:00 na koncert symfoniczny “Na ostatki i walentynki”. 

kup bilet on-line

Razem z OSFŚ wystąpi jeden z najlepszych największych saksofonistów swojego pokolenia Paweł Gusnar, artysta dla którego napisano ponad 80 utworów (w tym 16 z wykorzystaniem orkiestry symfonicznej). Suita tragikomiczna – Siedem grzechów głównych Joanny Wnuk-Nazarowej zostanie wykonana po raz pierwszy. Utwór został zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”. Ironiczno-sarkastyczny przekaz, jaki został zawarty w suicie, służy ukazaniu tragicznej strony ludzkiej kondycji, która ulega słabościom swej natury. Inteligentnie i ciekawie wyrażona polemika kompozytorki z ziemskimi przywarami wymusza refleksję na temat najbardziej palących problemów współczesnego człowieka. W poemacie La Valse, którego premiera odbyła się w 1920 roku w Paryżu, Ravel starał się natomiast wskrzesić wspomnienia o sztuce walca, rozkwitającej w magicznej atmosferze starego Wiednia. Pierwotnie utwór miał nosić tytuł Wien i był pomyślany jako hołd dla wiedeńskich walców Johanna Straussa II, które Ravel szczerze podziwiał. Nie jest on jednak balowym walcem w stylu Straussa. Kompozytor przekształca Straussowskie tematy w kalejdoskopową fakturę orkiestrową.

Paweł Gusnar
Saksofonista, solista i kameralista, pedagog, profesor doktor habilitowany sztuk muzycznych. Pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie od 2016 roku pełni funkcję prorektora ds. zagranicznych, jest również profesorem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest artystą wszechstronnym, otwartym na różne style i formy ekspresji. Z jednakowym znawstwem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej, jest propagatorem muzyki współczesnej, inspiratorem i pierwszym wykonawcą wielu dzieł polskich kompozytorów (napisano dla niego ponad osiemdziesiąt utworów, w tym szesnaście na saksofon z orkiestrą). Od 2015 roku nakładem Ars Musica i Chopin University Press ukazują się serie nut sygnowane jego nazwiskiem. Jest również autorem Studiów orkiestrowych na saksofon (2018).

Koncertuje na estradach prestiżowych sal koncertowych – filharmonicznych i kameralnych, w Polsce i za granicą, również w ramach znaczących festiwali. Jako solista występował z niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, a także z Sinfonią Varsovią, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą „Amadeus”, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus i in. Współpracuje z najlepszymi polskimi big bandami, między innymi Adama Sztaby, Tomasza Szymusia, Krzysztofa Herdzina i Kukla Band. Występuje też jako muzyk sesyjny (liczne produkcje telewizyjne i nagrania radiowe).

Zasiada w jury konkursów i prowadzi kursy mistrzowskie w najlepszych ośrodkach muzycznych świata – od Korei Południowej i Chin przez liczne kraje europejskie po Zjednoczone Emiraty Arabskie, Republikę Południowej Afryki i Stany Zjednoczone. W dorobku ma ponad 70 płyt CD, w tym ponad dwadzieścia autorskich i współautorskich. Jest zdobywcą pięciu Fryderyków (2014, 2015, 2016, 2019, 2023), Złotego Dyplomu Muzyczne Orły 2023, Armatki Kultury 2019, Pizzicato Supersonic Award (2009), Nagrody Rektora UFMC (2015, 2021), Nagrody Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej I st. (2018). Był nominowany między innymi do tytułu Koryfeusza Muzyki Polskiej (2014, 2015, 2017) i International Classical Music Awards 2020. Jest założycielem i dyrygentem Warsaw Saxophone Orchestra, z którą koncertuje w Polsce i za granicą.

Angażuje się w działania popularyzujące naukę, kulturę i sztukę. Od 2012 roku zasiada w Radzie Akademii Fonograficznej – sekcji muzyki poważnej. Jest artystą firm Yamaha, D’Addario, Silverstein oraz BG Franck Bichon.

Jacek Rogala
Kompozytor, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Łodzi, od 2001 dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej, w której programuje także działalność artystyczną, w tym m.in. festiwal Świętokrzyskie Dni Muzyki. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest członkiem III kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a obecnie jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej. W latach 2020 i 2022 poprowadził pierwsze nagrania płytowe muzyki Ryszarda Bukowskiego.